Marketingplan

Een marketingplan bestaat uit een gefundeerd advies over de in te zetten marketingcommunicatiemiddelen. Hierin is bijvoorbeeld opgenomen:

  • Hoe je meer omzet kunt halen uit je bestaande klanten.
  • Hoe je meer leads en dus meer omzet kunt genereren met nieuwe klanten. 

Na de opdrachtformulering, de probleemstelling en doelstelling beschrijft Met Brigitte de huidige situatie van je bedrijf. Zij beschrijft de sterktes en zwaktes van je organisatie en de kansen en bedreigingen in de markt.  

Aan de hand van deze SWOT analyse adviseert Met Brigitte in het marketingplan de marketingstrategie, marketingdoelstellingen en marketingmiddelen.

marketingplan
Marktonderzoek (extern)Organisatie (intern)
  • Wie zijn je concurrenten?
  • Welke producten of diensten verkopen zij?
  • Wat zijn de trends en ontwikkelingen?
  • Wat zijn de behoeften van je klanten?
  • Wat zijn je kwaliteiten?
  • Wat heeft aandacht nodig?
  • Wat zijn de mogelijkheden?
  • Wat zijn je Unique Selling Points (USP’s)?
  • Hoe positioneer je ten opzichte van je concurrenten?

Om de marketingdoelstellingen te behalen bepaalt Met Brigitte voor elk marketingmiddel de meetpunten (KPI’s) die binnen een bepaald tijdbestek moeten worden gerealiseerd. Tevens berekent Met Brigitte het rendement op de investering (ROI) en maakt zij een planning.

Marketingplan is gefundeerd en praktisch

Het marketingplan is gefundeerd en praktisch uitvoerbaar en afgestemd op de markt en de mogelijkheden van de ondernemer.

Voorbeelden online marketingdoelstellingen

  • Branding: Het vergroten van naamsbekendheid met 20% binnen een jaar.
  • Traffic: Het vergroten van het aantal websitebezoekers met 30% in een jaar.
  • Leads: 10% Van de websitebezoekers vragen binnen een jaar informatie aan via online formulier .
  • Sales: Een toename van omzet met 10% in twee jaren.
  • Klanten: Het werven van vier nieuwe klanten en daardoor een omzetstijging van 10%.
  • Klantentrouw: Je bestaande klanten besteden 20% meer binnen een jaar.
  • Aanbevelingen: 5% Van je je klanten geven positieve reviews via social media.

Voorbeelden inzet online marketingmiddelen

  • Website: Hoe gaan wij je website verbeteren voor meer bereik en interactie?
  • Zoekmachine: Hoe zorgen wij ervoor dat je online beter vindbaar wordt met je website?
  • Social media: Welke social media kanalen gaan wij inzetten met welke doelstellingen?
  • Storytelling en branding: Hoe maken wij content (berichten) en een planning voor meer interactie?
  • Digitale nieuwsbrief: Hoe effectief gaan wij bestaande klanten benaderen voor meer omzet?
  • Advertentie op Google Adwords en/of social media:  Welke doelstelling wil je bereiken om nieuwe klanten te werven?

Voorbeelden 

Voor onder andere klantonderzoek bureau BigFeat, Centeno Coaching, landelijk Bouwmanagementbureau De Verbouwregisseur heeft Met Brigitte een marketingplan geschreven.

sea specialist met brigitte

Ready to grow? Neem contact op Met Brigitte – resultaat met online marketing.

Vul vrijblijvend het onderstaande contactformulier in en Met Brigitte neemt zo spoedig mogelijk contact met je op.